وضو ساختن با شراب !

سید شریف مرتضی رحمة الله در کتاب الناصریات خود با ذکر اسناد عدیده می نگارد: « ذهب ابوحنیفه و محمد الی الوضوء بالنبیذ۱»۲ اعتماداً علی حدیث ابن مسعود و لا اصل له فلا معنی لتطویل کتابی بشی ء فیه.»۳ ( ابوحنیفه4 و محمد فتوی به وضو گرفتن با شراب داده اند، بنابر اعتمادی که به حدیث ابن مسعود نموده اند ، و این هیچ اصلی در تاریخ ندارد و هیچ معنا و دلیلی برای ذکر آن در کتاب خود نمی بینیم.)

و نیز در تفسیر کبیر رازی ؛ ج 3 ، ص 375 ، ارشاد الساری؛ ج 2 ،ص 43 ، وفیات الاعیان ؛ ج 2 ، ص 6 ، المبسوط سرخسی ؛ ج 1، ص 88 ، الاصل شیبانی ؛ ج 1 ،ص 85 ، بدایة المجتهد ؛ ج 1 ، ص 34 ، الجامع لاحکام القرآن قرطبی ؛ ج 13 ، ص 51 ،بدائع الصنائع ؛ ج 1 ، ص 17- این روایت را از ابو عصمة نوح بن ابو مریم مروزی ، قاضی

شهر مرو از ابو حنیفه نقل نموده است که نص و متن عبارت آن به این شرح است:

« و یجوز الوضوء بنبیذ التمر.»5 وضو ساختن با شراب خرما جایز است.

« و ذهب سفیان الثوری6 الی جواز الوضوء و الغسل بنبیذ التمر.» وضوء و غسل کردن با شراب خرما جایز است.

یکی دیگر از بزرگان اهل سنت ، حمید صاحب الحسن بن حی می باشد که پا را فراتر گذارده و این گونه فتوی داده است: « نبیذ التمر خاصةً یجوز التوضوء به و الغسل المفترض فی الحضر و السفر وجد الماء او لم یوجد…» با شراب خرما مخصوصاً ، می توان وضو و غسل واجب انجام داد ، حال چه در سفر و چه در وطن ، آبی برای وضو و غسل داشته یا نداشته باشد.7

در جای دیگر اوزاعی8 گوید: « الوضو بکل نبیذ»9 وضو گرفتن با هر نوع شرابی برای نماز جایز است.

وضو ساختن با آب نیم خورده سگ !

شافعی یکی از ائمه اهل سنت می گوید: «… و من لم یجد الاماء واغ فیه کلب توضاء منه.»10 اگر نمازگذار برای وضو آبی پیدا نکرد مگر آبی که سگ از آن آشامیده باشد ،می توان از آن وضو بگیرد.

بطلان وضو با دست زدن به شیعه !

شافعی که جواز وضو با آب نیم خورده سگ را قائل است در جای دیگر این گونه فتوی می دهد: «… انه یجب علینا اذا نتوضا ان لا نباشر الرافضی بر طوبة الوضوء فیجب علینا الطهارة بمسه ».11

بر ما واجب است هنگامی که وضو می سازیم با آن رطوبت ، به رافضی(شیعه) دست نزنیم. در غیر این صورت ، باید مجدداً طهارت حاصل کنیم. (قابل توجه این است که به عقیده وی ، آب نیم خورده سگ برای وضو گرفتن اشکالی ایجاد نمی کند اما تماس با شیعه در حین وضو گرفتن وضو را باطل می کند.)

«بر عمر لعنت بر آل محمد صلوات»


۱.خرما یا کشمش را در آب می گذارند تا شیرینی آن به آب سرایت کند.

2.سنن کبری بیهقی ؛ ج 1، ص 9_ سنن ترمذی ؛ ج 1 ، ص 147_ سنن ابوداود ؛ ج 1 ، ص 121 ، ص 84_ سنن ابن ماجه ؛ ج 1 ، ص 135 ، ص 384_ سنن دارقطنی ؛ ج 1 ، ص 78 ، ص 16_ مصنف ابن ابی شیبه ؛ ج 1 ، ص 25.

۳. الناصریات ؛ ص 77.

4.نعمان بن ثابت کوفی تیمی ، کویند وی ایرانی بوده است ، یکی از بزرگان اهل سنت می باشد و در سال 150 ه.ق از دنیا رفت.

5.الرسالة السعدیة علامه حلی ؛ ص 87.

6.سفیان ثوری ، از صوفیان عصر امام صادق علیه السلام بوده و به دربار عباسی گرایش داشته است.

7.کتاب طهارت سید خوئی ؛ ص 38.

8.ابوعمرو عبدالرحمن بن عمرو بن یحمد ، از فقهاء شام بوده و به سال 157 ه.ق در حمام عمومی پایش لیز خورده و فوت می کند ، الثقات ابن حیان ؛ ج 7 ، ص 62.

9.المجموع محیی الدین النووی ؛ ج 1 ، ص 93.

1۰.الاربعین ؛ ص 651 ، الصراط المستقیم ؛ ج 3 ، ص 221.

11.الاربعین ؛ ص 652.