بسم الله الرحمن الرحیم

الف) شخصی در محضر امام صادق علیه السلام حضرت را به لقب (امیرالمومنین) خطاب کرد ، حضرت ناراحت شدند و فرمودند : این لقب مخصوص جدّم امیرالمومنین علیه السلام است و غیر از آن حضرت کسی راضی به این لقب نمی شود مگر آن که یا اهل لواط بوده و یا در آینده مبتلا به لواط خواهد شد ؛ و سپس به این قول خداوند متعال استناد فرمودند : «إن یَدعُونَ مِن دونِهِ إلّا إِناثاً وَ إِن یَدعونَ إِلّا شیطاناً مَریداً ». ( آنچه را که غیر از خدا می خوانند ، فقط بتهایی است بی روح ، و یا شیطان سرکش و ویرانگر) . راوی می گوید

سؤال کردم: پس زمانی که قائم شما ظهور بفرماید او را به چه اسمی صدا می زنند؟

فرمودند: به او خطابِ « السلام علیک یا بقیّة الله ، السلام علیک یابن رسول الله» می کنند . ( اشاره به این که حتی بعد از ظهور امام زمان (عج) آن حضرت را با لقب «امیرالمومنین» خطاب نخواهند نمود).

 ب) و از جمله مطالبی که دانستن آن برای هر طالب حقیقتی لازم است این که : زمانی که خلافت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله توسط ابوبکر غصب گردید ، حتی او جرئت نکرد خود را به لقب «امیرالمومنین» بخواند ، چون به خوبی می دانست که این لقب مخصوص امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. لذا او می گفت که او را به لقب «خلیفة رسول الله » صدا کنند. امّا چون عُمَر خلافت را غصب نمود برای اوّلین بار او بود که خود را به لقب «امیرالمومنین» خواند و بعد از او عثمان و دیگر خلفای غاصب بنی امیه و بنی عباس نیز از او پیروی  نمودند.

«بر عمر لعنت و بر آل حیدر صلوات»


1.نساء /117.

2.انساب النواصب ؛ ص 22 ، به نقل از : بحارالانوار ؛ ج 37 ، ص 331.

3.همان.