وبه روایت “حماد بن عمرو” فرمود که: رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : « یا علی ، بدان که کسانی که یقین ایشان درعقائد دینی بیشتر است قومی باشند که در آخر زمان باشند که پیغمبری نبینند و حجت خدا هم از ایشان غایب باشد، با وچود این، محض دیدن سیاه و سفید – یعنی آیات و اخباری که به سیاهی نوشته شده – ایمان می آورند » ۱.

 و به روایت ” برقی” در کتاب “محاسن” ، حضرت صادق علیه السلام فرمود:«کسی که به انتظار این امر و آرزوی آن وفات کند به منزلۀ کسی باشد که با رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد در زیر خیمه ای که در وقت ظهور از برای آن حضرت بر پا کنند. پس اندکی سکوت کرده و فرمود که: او به منزلۀ کسی است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد» ۲.

و به روایت دیگر فرمود که :«به منزلۀ کسی باشد که در خیمۀ قائم علیه السلام باشد.»۳. و به روایت فیض بن مختار آن حضرت بعد از آن کلام هم اندکی سکوت نمود و بعد از آن فرمود: نه چنین است- یعنی ثواب او منحصر به این قدر که در خیمه قائم یا رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد نیست- بلکه به منزلۀ کسی است که درپیش روی قائم علیه السلام شمشیر زند. بعد از آن فرمود : نه چنین است ، بلکه به خدا سوگند ، نیست مگر مانند کسی که در پیش رسول خدا صلی الله علیه و آله شهید شود»۴.

 


 ۱.کمال الدین ، ج ۱ ص ، ۲۸۸ ، ح ۸.

۲.المحاسن ، ج ۱ ، ص ۱۷۳ ، ح ۱۴۶.

۳.المحاسن ، ج ۱ ، ص ۱۷۳ ، ح ۱۴۷.

۴.المحاسن ، ج ۱ ، ص ۱۷۴ ، ح ۱۵۱.