بسم الله الرحمن الرحیم

شیخ صدوق قدس سره در «علل الشرائع» می نویسد: علیّ بن جعفر علیهما السلام ، برادر امام کاظم علیه السلام می گوید : برادرم امام کاظم علیه السلام به من فرمودند :

إذا فقد الخامس من ولد السابع فا لله الله فی أدیانکم لا یزیلکم أحد عنها.یا بنیّ ، أنّه لا بدّ لصاحب هذا الأمر من غیبة حتّی یرجع عن هذا الأمر من کان یقول به ، إنما هی محنة من الله عزّوجلّ امتحن بها خلقه ، و لو علم آبا ؤکم دیناً أصحّ من هذا لاتّبعوه .

هنگامی که پنجمین امام از فرزندان هفتمین امام ، پنهان گردد به خدا پناه برید! به خدا پناه برید! در حفظ دینتان ، مبادا کسی دینتان را از بین ببرد.

ای فرزندم! برای صاحب این امر ناگزیر غیبتی است ، غیبتی که برخی از معتقدین او ، از اعتقاد خود باز گردند ، قطعا غیبت او آزمایشی است که خداوند به وسیلۀ آن ، بندگان خود را می آزماید ، که پدران و نیاکان شما دینی صحیح تر می دانستند از آن پیروی می نمودند.

عرض کردم : آقای من! پنجمین امام از فرزندان هفتمین امام کیست؟

فرمود : ای فرزندم! عقلها ی شما از درک چنین امری کوچک  و سینه هایتان از حمل آن تنگ است ، ولی  اگر زنده بمانید او را درک خواهید کرد.

«بر عمر لعنت و بر آل محمد صلوات»


1.علامۀ مجلسی رحمة الله می گوید : امام کاظم علیه السلام در اینجا از روی شفقت و مهربانی به برادر کوچک خود ، فرزندم خطاب می نماید.(مترجم)

2.علل الشرائع : 244 ح 4 ، بحارالانوار : 51/150 ح 1.