بسم الله الرحمن الرحیم

شیخ  طوسی  رحمه الله  در کتاب «امالی» از صالح بن میثم تمّار رحمة الله  نقل کرده  است که گفت : در کتاب  میثم  رضوان  الله علیه  این  حدیث را یافتم  که  گفته  است : شبی  در محضر امیرالمومنین علیه السلام بودیم ، به ما فرمود:

لیس من عبد امتحن الله قلبه بالإیمان إلّا أصبح یجد مودّتنا علی قلبه ، و لا أصبح عبد ممّن سخط الله علیه إلّا أصبح یجد بغضنا علی قلبه .

بنده ای نیست که خداوند قلب او را برای  ایمان  امتحان کرده  باشد  مگر اینکه  دوستی ما را در قلب خود می یابد و احساس می کند ، و بنده ای نیست  که خداوند  بر او غضب  کرده  باشد جز اینکه دشمنی ما را در قلب خود می یابد.

ما به دوستی  دوستان خود خشنود و دشمنی  دشمنان خود  را می دانیم ، و دوستان ما به  خاطر دوستی ما به رحمت  خداوند  که هر روز انتظار آن را دارند  خرسند  و شادمان می باشند ، و دشمنان ما بنای خود را بر پایه های سستی در کنارۀ رودی که آب آن را خورده باشد و زیر آن خالی باشد بنا نهاده اند ، و گویا این کناره در آتش جهنّم فرو ریخته شده است .

و گویا درهای رحمت الهی برای اهل رحمت باز شده است ، گوارا باد بر آنها رحمت پروردگار، و بدا به حال اهل آتش از جایگاه بدی که دارند .

همانا بنده ای از بندگان خدا نیست که در محبّت ما کوتاهی کند و آن به خاطر خیری باشد که خدا در قلب او قرار داده است ، و هرگز ما را دوست ندارد کسی که با دشمن ما دوستی کند ، زیرا در یک دل نمی توان هر دو را جمع کرد ، همانطور که در قرآن می فرماید:

(وَ ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُل مِن قَلبَین فی جَوفِه)

خداوند دو قلب در درون کسی قرار نداده است که با یکی قومی را و با دیگری دشمنان آنها را دوست بدارد.

و کسی که ما را دوست دارد محبّت خود را به ما خالص می کند ، مثل طلائی که خالص شده و هیچگونه آلئدگی و ناخالصی در آن نیست .

ما قومی بخشنده و بزرگوار هستیم و فرزندان ما اولاد پیامبران هستند ، من وصی اوصیاء الهی هستم که امور آنها به من واگذار شده است ، و من حزب خدا و رسول هستم و آن گروه طغیانگر و ستم پیشه حزب شیطان اند .

فمن أحبّ أن یعلم حاله فی حبّنا فلیمتحن  قلبه ، فإن وجد فیه  حبّ  من  ألّب  علینا  أن الله  عدوّه و جبرئیل و میکائیل و(إنّ الله عدوّ للکافرین) .

و هر کس می خواهد  حال خود  را در محبّت  ما  بداند  باید  قلبش را آزمایش کند ، اگر در آن دوستی کسانی که بر علیه ما مردم را دور خود جمع کرده اند باشد ، باید بداند که خدا و جبرئیل و میکائیل دشمن او هستند و«خداوند دشمن کافران است» .

«بر عمر لعنت بر آل محمد صلوات»