بسم الله الرحمن الرحیم

سلیمان اعمش نقل می کند ازامام صادق علیه السلام که ایشان از پدرانشان ازامیرالمومنان علیه السلام نقل فرمودند که حضرت فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من فرمود:

 « یا علیّ انت امیرالمومنین و امام المتقین یا علی انت سید الوصیین و وارث علم النبیین و خیر الصدیقین و أفضل السابقین. یا علیّ انت زوج سیدة نساء العالمین  و خلیفة خیر المرسلین یا علی انت مولی المژمنین و الحجة علی الناس أجمعین . استوجب الجنة من تولاّک و استوجب دخول النار من عاداک . یا علیّ و الذی بعثنی بالنبوة  و اصطفانی علی جمیع البریّه  لو أن عبداً عبد الله الف عام ما قبل ذلک منه الّا بولایتک و ولایة  الائمة من ولدک و إن ولایتک لا تقبل الّا  بالبرائة من اعدائک و اعداء الائمة من ولدک بذلک أخبرنی جبرئیل علیه السلام ( فمن شاء فلیومن و من شاء فلیکفر)۱».۲

 

یعنی:«رسول خدا صلی الله علیه و الله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: یا علی! تو امیر و مقتدای مومنان و امام پرهیزگاران هستی. یا علی! تو آقا و سرور اوصیا و به ارث برندۀ دانش پیامبران ، و در جایگاه صدیقین  بهترین ، و در میان پیشتازان برترین هستی . یا علی! تو همسر سیده و سرور زنان جهان و جانشین بهترین پیغمبر از پیغمبران  خدا هستی . یا علی !  تو مولای اهل ایمان و حجت خدا  بعد از من بر تمام  مردمان هستی . کسی که  تبعیت  کند از تو بهشت از برای اوست و هرکس با تو دشمنی کند مستوجب اتش و دوزخ است.یا علی!قسم به آن کسی که مرا به نبوت مبعوث کرد و مرا بر تمام مردم برگزید اگر بنده ای از بندگان خدا هزار سال عبادت حق را کرد از او پذیرفته نمی شود مگر این که همراه با ولایت تو و ولایت امامان از فرزندان تو باشد. و ولایت تو هم پذیرفته نمی شود مگر این که همراه با برائت و بیزاری از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو باشد.

و جبرئیل مرا به این امر خبر داده است 🙁 فمن شاء فلیژمن و من شاء فلیکفر)۳ « هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هرکس می خواهد کفر ورزد.»

«بر عمر لعنت بر آل محمد صلوات»


۱.بحارالانوار؛ ج ۲۷ ، ص ۶۳ ، ح ۲۲.

۲.کهف/۲۹.

۳.کهف/۲۹.