اِقبالُ الاَعمالِ : مِن کِتابِ«النَّشرِ وَالطَّیّ» رُواهُ عَنِ الرَّضا(عليهِ السّلام)، قالَ

 سید بن طاووس (اعلی الله مقامه) در کتاب شریف “اقبال الاعمال” از حضرت امام رضا (ع) روایت کرده است که حضرت فرمودند:

 اِذا کان یَومَ القیامةِ زَفَّت أربعةُ أیّامٍ اِلی الله کَما تَزِفُّ العروسُ اِلی خِدرِها.

 هنگامی که قیامت فرا می رسد چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد می شوند همانند ورود عروس در شب زفاف بر شوهر .

 قیلَ : ما هذه الایّامُ ؟ قالَ: یَومُ الاَضحی، وَ یَومُ الجُمعَةِ، وَ یَومُ الغَدیرِ،

 از حضرت سوال شد: آن چهار روز کدامند حضرت فرمودند:روز قربان.روز فطر.روز جمعه و روز غدیر

 وَ اَنّ یَومَ الغَدیرِ بَینَ الاَضحی وَ الفِطرَ وَ الجُمعَةِ، کَالقَمَرِ بَینَ الکَواکِبِ،

 وبدرستیکه روز غدیر در بین آنها مانند ماه است در بین ستارگان

 وَ هُوَ الیَومُ الَّذی نَجا فیهِ اِبراهیمُ الخَلیلِ مِنَ النّارِ، فَصامَهُ شُکراً الله.

 و آن روزی است که حضرت ابراهیم  خلیل از آتش نجات یافت و به شکرانه اش آن روز را روزه گرفت.

 وَ هُوَ الیَومُ الَّذی أَکمَلُ فیهِ الدّینُ فی اقامةِ النَبیّ(صلی الله علیه و آله و سلم) علیّاً أمیرَالمومنین (علیهِ السّلام) علماً، وَ أبانَ فضیلته وَ وضائته، فَصام ذلک الیوم.

 و آن روزی است که خداوند در آن دین را کامل کرد و این کامل کرد به سبب نصب کردن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمومنین را به عنوان  شاخص و فضیلت و جلوهای نور آن حضرت را آشکار نمود و آن روز را روزه گرفت.

 وَ انّه لَیوم الکمال، وَ یوم مرغَمَةِ الشیطان، وَ یوم تَقبُّلِ أعمالِ الشیعة و محبّی آلِ محمّدِ، وَ هو الیومُ الّذی یَعمد الله فیه اِلی ما عَمِلَه المخالفون فَیَجعله هَباءًّ منثوراً وَ ذلک قوله تعالی:(فَجَعلَناه هباءًّ منثوراً).(الفرقان : 23)

 و بدرستیکه آن روز کمال است و روز به خاک مالیدن بینی شیطان و قبولی اعمال شیعیان و دوستان آل محمد صلوات الله علیهم می باشد و روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر می کند و آن را نابود می گرداند و این قول خداوند است«فجعلناه هباءً منثورا» فرقان آیه 23

 و هو الیوم الذی یَأمر جَبرئیل (علیهِ السّلام) أن یَنصِبَ کُرسیَّ کَرامة الله بِاِزاء البیت المعمور، یَصعَدَهُ جَبرَئیلُ و تَجتَمِعُ اِلَیهِ المَلائِکَةُ مِن جَمیعِ السّماواتِ، و یَثنَونَ عَلی محمّدٍ (صلی الله علیه و آله و سلم)، و تَستَغفِرُ لِشیعَةِ اَمیرِالمُومنینَ وَ الاَئِمَةِ (علیهِ السّلام) و مُحِّبیهِم مِن وُلدِ ادو (علیهِ السّلام).

 روز غدیر روزی است که جبرائیل (ع) امر کند منبری از کرامت الهی در مقابل بیت المعمور نصب شود و در حالی که ملائکه اسمانها اطراف او گرد آمده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را ستایش می کنند بر منبر رفته و برای شیعیان امیرالمومنین و ائمه (علیهم السلام) و دوستان آنان از فرزندان آدم طلب آمرزش می کند

 ثم قال : او تدری ما الفئام ؟ قال : لا. قال : مائة الف.

 که فئامی را اطعام کرده پس حضرت شمردند تا ده فئام سپس فرمودند : آیا می دا نی فئام چیست ؟ راوی عرض کرد خیر حضرت فرمودند : صد هزار.

 و هو یوم التهنئة یهنیء بعضکم بعضا، فاذا لقی المؤمن اخاه یقول : «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» ؛

 روز غدیر روزی است که بعضی از شما بعض دیگر را شادباش می گویند پس وقتی مؤمنی برادر مؤمن خود را دیدار می کند می گوید : ستایش خدای را که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین (علیهِ السّلام) قرار داد.

 و هو یوم التبسّمفی وجوه النّاس من أهل الایمان ، فَمَن تَبَسّم فی وجه أخیه یوم الغدیر نَظَرَ الله الیه یوم القیامة بالرحمة و قَضی له ألف حاجة، و بنی له قصراً فی الجنّة من دُرةّ بیضاء ، و نضر وجهه.

 غدیر روز تبسم در صورت مومنین است پس هر کس روز غدیر در چهره برادر خود تبسم کند خداوند رحمان روز قیامت به نظر رحمت به او می نگرد و هزار حاجت او را برآورده و برای او قصری از دّر ناب در بهشت بنا می کند و صورتش را شادابی می بخشد.

 و هو یوم الزینة فمن تزیّن لیوم الغدیر، غفر الله له کلّ خطیئة عَمِلَها، صغیرة أو کبیرة، و بعث الله الیه ملائکة یکتبون له الحسنات ، و یرفعون له الدرجات الی قابل مثل ذلک الیوم، فان مات مات شهیداً ، و ان عاش عاش سعیداً.

روز غدیر روز زیور است پس کسی که برای روز غدیر زیور نماید خداوند غفار تمام گناهانش را می بخشد کوچک باشد یا بزرگ و فرشتگانی بر می انگیزد تا پیوسته برای او حسنه ثبت کنند و درجات او را بالا برد تا شایسته مثل چنین روزی گردد. پس اگر بمیرد شهید از دنیا رفته و اگر زنده بماند سعادتمندانه خواهد زیست.

 و من اطعم مؤمناً کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین ؛ و من زار فیه مؤمناً ادخل الله قبره سبعین نوراً ، و وسع فی قبره ، و یزور قبره کل یوم سبعین الف ملک ، و یبشّرون بالجنة.

 کسی که در این روز مؤمنی را اطعام کند مانند آن است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام نموده باشد و کسی که در این روز مؤمنی را دیدار کند خداوند هفتاد نور داخل قبرش قرار می دهد و قبرش را وسیع می گرداند و هر روز هفتاد هزار فرشته او را زیارت می کنند و به او مژده بهشت می دهند.

 و فی یوم الغدیر عرض الله الولایة علی اهل السماوات السبع فسبق الیها اهل السماء السابعه فزیّن بها العرش ، ثمّ سبق الیها اهل السماء الرابعة فزیّنها بالبیت المعمور ، ثمّ سبق الیها اهل السماء الدنیا فزیّنها بالکواکب .

 در روز غدیر خداوند ولایت را بر اهل اسمانهای هفتگانه عرضه کرد پس اهل آسمان هفتم از دیگران به سوی ولایت پیشی گرفتند و به این جهت آن را به عرش زینت دادند سپساهل آسمان چهارم از دیگران پسشی گرفتند و خداوند آن را به بیت المعمور زیور بخشید. آنگاه اهل آسمان دنیا سبقت گرفتند و آن را به کواکب آراسته کرد .

 ثمّ عرضها الی الارضین فسبقت مکة فزیّنها بالکعبة ، ثمّ سبقت الیها المدینة فزیّنها بالمصطفی محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) ، ثمّ سبقت الیها الکوفة فزیّنها بامیرالمؤمنین (علیهِ السّلام) ، وعرضها الی الجبال فاوّل جبل اقرّ بذلک ثلاثة الجبال.: العقیق، و جبل الفیروزج ، و جبل الیاقوت ، فصارت هذه الجبال جبالهنّ و افضل الجواهر.

 سپس خداوند ولایت را بر زمینها عرضه کرد و زمین مکه در قبولی پسشی گرفت آنگاه به کعبه زینت داده و بعد مدینه و آن به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)مزین گردید پس از آن کوفه و آن به امیرالمومنین (علیهِ السّلام)آراسته شد پس به کوهها عرضه شد و سه کوه پیشی گرفتند. عقیق، فیروزه و یاقوت و اینها به این سه کوه اختصاص یافت و از بهترین جواهر شدند.

 ثم سبقت الیها جبال اُخر فصارت معادنُ الذهب و الفضّة؛ و ما لم یقرّ بذلک و لم یقبل صارت لا تنبت شیئاً.

 پس کوههای دیگر قبول ولایت کردند و دارای معادن طلا و نقره گردیدند و هرچه اقرار به ولایت نکرد چیزی از آن نروئید.

 و عرضت فی ذلک الیوم علی المیاه ، فما قبل منها صار عذبا ، و ما انکر صار ملحاً اجاجاً . و عرضها فی ذلک الیوم علی النبات ، فما قبل صار حلواً طیباً ، و ما لم یقبل صار مراً.

و در این روز به آبها عرضه شد و هر آبی که پذیرفت گوارا گردید و آبی که قبول نکرد شور و تلخ شد و همچنین بر گیاهان عرضه شد پس هر کدام پذیرفته شیرین و نیکو و آنچه قبول نکرد تلخ گردید.

 ثم عرضها فی ذلک الیوم علی الطیر ، فما قبلها صار فصیحاً مصوتاً ، و ما انکرها صار اخرس مثل اللکن.

 سپس ولایت در این روز بر پرندگان عرضه شد و آنها که قبول کردند خوش آواز و گویا و هر کدام انکار نموده لال گردیدند.

 و مثل المؤمنین فی قبولهم ولاء امیر المؤمنین فی یوم غدیر خم کمثل ملائکة سجودهم لآدم ؛

 و مثل مؤمنین در پذیرش ولایت امیر المؤمنین (علیهِ السّلام) در روز غدیر خم مانند ملائکه است در سجودشان بر آدم

 و مثل من ابا ولایة امیرالمؤمنین فی یوم الغدیر مثل ابلیس.

 و مثل کسی که قبول ولایت نکرد در غدیر خم مثل ابلیس است.

 و فی هذه الیوم انزلت هذه الایة : ( الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی )

 و در این روز آیه شریفه« الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی » نازل گردید یعنی امروز دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم.

 و بعث الله نبیاً الا و کان یوم بعثه مثل یوم الغدیر عنده و عرف حرمته اذ نصب لامته وصیاً و خلیفةً من بعده فی ذالک الیوم.

 و خداوند پیغمبری را مبعوث نکرد مگر آنکه روز مبعوث شدنش نزد او مانند روز غدیر بوده و حرمت آن را شناخته زیرا در این روز برای امت خود جانشین و خلیفه بعد از خودش را قرار داده است. 

«بر عمر لعنت بر آل محمد صلوات»


الاقبال 464

عوالم العلوم ج 15/3 حدیث الغدیر ص 222- حدیث 305