به روایت ” شیخ صفّار” در کتاب ” بصائر الدرجات” به اسناد خود از[امام]باقر علیه السلام روایت کرده : « روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در محضر جمعی از اصحاب عرض کرد : پروردگارا، برادران مرا به من برسان ، و دوبار این کلام را تکرار و اظهار نمود . پس اصحاب به آن جناب عرض کردند که : یا رسول الله ، آیا ما برادران شما  نیستیم؟ فرمود : نه ، زیرا که شما اصحاب من هستیند ؛ بلکه برادران من کسانی هستند که در آخر زمان می باشند . ایشانند که ایمان می آورند با آنکه مرا ندیده اند. به درستی که خدای تعالی ایشان را به نام های خودشان و نام های پدران ایشان از پشت های پدران و ارحام مادران ایشان بیرون آورد و به من بشناسانید . هر آینه باقی بودن هریک از ایشان برسردین خود دشوارتر است از خراشیدن یک درخت خاردار با کف دست در شب تار ، و[دشوار تراست]از نگه داشتن آتش چوبِ سخت بر کف دست ، و ایشان مانند چراغ های نورانی در شب های ظلمانی [هستند] . خداوند ایشان را از جمیع فتنه ها نجات دهد و حفظ فرماید»1.
و به روایت صدوق در کتاب “اکمال” به اسناد او از “داود بن کثیر رقی”،[حضرت] صادق علیه السلام فرمود: « مراد از متقیانی که در آیۀ شریفۀ ( هُدیً لِلمُتَّقینَ) ( اَلَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ)۲[آمده و]اشاره به آنها[یی]فرموده که ایمان به غیب آورند آنانند که اقرار به قائم علیه السلام دارند و گویند: ظهور او حق است و واقع خواهد گردید»۳.
و به روایت دیگر آن حضرت فرمود : « مراد از متّقیان ، شیعیان علی علیه السلام [هستند] وعبارت از غیب حجّت خدا می باشد که واقع خواهد گردید. پس فرمود که : شاهد بر این مطلب ،قول خدا است که فرموده ( لولا انزل علیه آیة من رب فقل انما الغیب لله فنتظروا انی معکم من منتظرین )۴ یعنی: می گویند که چرا نازل نشد بر او آیه ای از پروردگار او؟!پس بگو که : غیب از برای خدا است . پس شما انتظار دارید و ما هم با شما انتظار می داریم . پس خداوند خبر داد که آیه ، غیب باشد و مراد از غیب ، حجت خداست ، زیرا که خدا فرموده : ( و جعلنا ابن مریم و امه آیةً )۵ ، یعنی: قرار دادیم پسر مریم و مادر او را آیه ای ، یعنی حجت بر مردمان . پس آیه به معنی حجت باشد ۶.

  


 

1.بصائر الدرجات ، ص ۸۴ ، جزء ۲ ، باب ۱۴، ح ۴.

۲. سوره بقره آیه ۲و۳.

۳.کمال الدین، ج ۱ ، ص ۱۷.

۴. سوره مومنون ، آیه ۵۰ .

۵. سوره مومنون ، آیه ۵۰ .

۶.کمال الدین ج ۱، ص ۱۷و ۱۸.